سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقش طایفه مرادقلی و تیره های وابسته در انقلاب و دفاع مقدس




تاریخ تولد: 1335

محل تولد: گرگان

میزان تحصیلات: لیسانس

شغل: نظامی (افسر)

تاریخ شهادت: 21/11/63

محل شهادت: مراجعت از مأموریت

شهید امیر مرادقلی در سال 1335 در گلستان  دیده به جهان گشود. تحصیلات ابتدایی تا دبیرستان را در زادگاهش به پایان رساند و موفق به اخذ دیپلم گردید. سپس جهت استخدام در نیروی هوایی به تهران رفته و در آزمون ورودی خلبانی پذیرفته شد. مدت هجده ماه از دوره آموزش خلبانی را در ایران سپری کردو برای تکمیل آموزش به کشور آمریکا اعزام شد واین دوره را با موفقیت به پایان رساند.و در مدت حضورش در آمریکا نمازش ترک نمی شد ، وقتی او نماز می خواند آمریکاییها فکر می کردند او در حال ورزش کردن است و شهید به آنها یادآور می شد که ورزش نمی کند بلکه در حال عبادت است. در سالهای 1355 تا 1356 زمانی که امیر  در امریکا آموزش خلبانی می دید، یک روز که  برای اولین بار به تنهایی پرواز می کرد هواپیمایش دچار نقص فنی شد ،از برج مراقبت به امیر اعلام کردند  که هواپیما را رها کند و با چتر بپرد ولی امیر توجه ای به دستور برج مراقبت نکرد، آن روز  همه نگران بودند ، دستورات  لازم جهت فرود اضطراری داده شد ،باند را کف پاشی ، ماشین آتش نشانی و آمبولانس  را آماده کردند  تا امیر هواپیما را بدون چرخ به زمین بنشاندولی امیر آنقدر در آسمان پرواز کرد تا سوخت هواپیما تمام شود و در حالی که می خواست بر زمین فرود آید و روی باند بنشیند ناگهان چر خهای هواپیما باز شد و امیر هواپیما را صحیح و سالم بر زمین نشاند.  این کار امیر جسارت و رشادت های دلیر مردی از خطه سیستان در کشور امریکا بود که همگی حیرت زده از کار او شدند.

شهید امیر مرادقلی در سال 1356 کم کم وارد عرصه مبارزه با شاه معدوم شد، به همین علت تحت کنترل ساواک قرار گرفت، یک بار به طور ناگهانی به خانه اش می ریزند، امیر اما با درایتی که داشت اعلامیه های حضرت امام را در جای امنی نگهداری می کرد، ساواکی ها  دیگر دست از سرش بر نمی داشتند مرتب او را مورد آزار و اذیت قرار می دادند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی امیر به تمام آرزوهایش رسید و خود را وفق خدمتگذاری به اسلام و جامعه و خاک وطنش کرد.

 

سپس به ایران بازگشت و در خدمت نیروی هوایی قرار گرفت و در سال 1358 ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند دختراست که فرزند بزرگ شهید فارغ التحصیل رشته پزشکی و فرزند دوم شهید فارغ التحصیل در رشته مهندسی عمران. در ضمن همسرشهید بعد از شهادت وی وارد آموزش و پرورش شده و با 23 سال خدمت در سال 1388 بازنشست شده اند .

این دلاور مرد عرصه پرواز بارها و بارها قلب آسمان را شکافت و سوار بر P3F ORION شناسایی بود بر روی آبهای نیل?ون خلیج فارس جولان داددر یک روز که امیر بر فراز خلیج فارس پرواز می کرد چند هواپیمای آمریکایی هواپیمایش را احاطه می کنند و در تماسی با او می گویند : به خانه ات بر گرد .امیر با صلابت و قاطعیت به آمریکایی ها می گوید :من در فضای خانه ام هستم تو متجاوزی برو به خانه ات که اینجا جای تو نیست  و چند بار تکرار می کند.

شهید در عملیات های فراوان شرکت جست و سرانجام در تاریخ 21/11/1363 در هنگام مراجعت از ماموریت هواپیمایش دچار نقص فنی شد و سقوط کردو به شهادت رسید.

 




موضوع مطلب :


یکشنبه 93 خرداد 11 :: 1:46 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی