سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقش طایفه مرادقلی و تیره های وابسته در انقلاب و دفاع مقدس




 

   رزمنده و جانباز بسیجی پرویز محبوبی فر (مرادقلی) فرزند میرخان

   جانباز پرویز محبوبی فر(مرادقلی) در تاریخ 6/5/1326 در روستای کلوخی از توابع شهرستان زهک در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد . دوران ابتدائی و راهنمایی را در شهرستان زابل و دوره دبیرستان را در تهران به پایان رساند و ضمن تحصیل در در چاپخانه خصوصی همراه برادرش احمد علی مرادقلی کار می نمود. در سال 1341 در دانشگاه الزهرا تهران به عنوان مسئول انتشارات  دانشگاه مشغول به کارگردید. وی در آن زمان با انقلابیون و مبارزین آشنا شده و فعالیت انقلابی  خود را آغاز نمود. و در سال 1353 که تعداد 10 نفر از روحانیون مبارز از جمله حضرت امام، آیت الله طالقانی و... را دستگیر نموده و دولت قصد داشت آنها را  اعدام نماید ایشان با محسن رضائی و آیت الله شریعتمداری با پخش اعلامیه و راهپیمائی به دولت فشارهای  سیاسی وارد نمودند تا باعث شوند با تخفیفات ویژه آنها را به مناطق مختلف تبعید  نمایند. از آنجا که  ساواک در آن زمان به وی مشکوک شده بود مقدمات تبعید وی  به  استان  سیستان و بلوچستان را فراهم نمود غافل ازاینکه اصالت ایشان از این استان هست  لذا در سال 1353 به این استان تبعید و در دانشکده ادبیات شهید نیکبخت دانشگاه سیستان و بلوچستان مشغول به کار شد.

    از سال 1362 تا سال 1374 در آموزشکده کشاورزی زابل که در حال حاضرتبدیل به دانشگاه شده خدمت نمود . ایشان سال 1374 از دانشگاه سیستان و بلوچستان  زاهدان بازنشست گردید.

   در طول خدمت دو مرحله بصورت داوطلبانه از تاریخ 11/5/67  لغایت 12/6/67 در منطقه شلمچه به جبهه اعزام و مفتخر به  25درصد جانبازی شده است . مرحله دوم از تاریخ 22/9/64  لغایت 21/12/64  در عملیات والفجر هشت فاو شیمیایی و بر اثر موج انفجار مشکلات روحی و روانی آسیب و در بیمارستان تهران و مشهد بیمارستان امام رضا (ع) بستری شده اند . ایشان کلا در دانشگاهها بعنوان مسئول انتشارات خدمت نموده است.

    لازم به ذکر است دانشگاه الزهراء تهران در ابتدا به نام مدرسه عالی دختران بوده بعد به نام فره پهلوی شد ودر زمان انقلاب به نام الزهراء فعلی تغییر نام یافته است .

 




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 11:48 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

  

http://www.vivaupload.ir/images/0b1bjh9q69mnllqhm41.jpg

  حاج مراد مرادقلی فرزند میران در سال 1342 در دبستان کوچک نظرخانی شهرستان علی آباد به دنیا آمد . دوره دبستان را در  همان روستا ، راهنمایی را در مدرسه ابوریحان گرگان و دبیرستان را در شهر شیراز گذراند .

   ایشان در تاریخ 1363/5/23 از طریق ارتش جمهوری اسلامی ایران لشکر 16زرهی قزوین به مناطق جنگی فکه اعزام و بعنوان نیروی پیاده بکارگیری شد . در عملیات ظفر 3 شرکت و تا تاریخ 1364/6/20 بمدت 12 ماه و 26 روز در جبهه های نبرد حق علیه باطل شرکت می نماید . در این ایام بعنوان سرباز نمونه از طریق فرماندهی نیروی زمینی مورد تقدیر قرار می گیرد

  سال 1367/7/1 به استخدام بنیاد شهید درآمد و تاکنون مسئولیتهای مختلفی را عهده دار بوده است من جمله : فرهنگی و اداری مالی بنیاد شهید زابل و مسئول پژوهشهای فرهنگی و آموزش و اداره امور هنری نمایشی استان




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 9:0 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/kzsem7c9xpt1klie8d58.jpg

  مرحوم  آزاده و جانباز رضا مرادقلی در سال 1344 در خانواده ای مذهبی و متدین در شهر زابل دیده به جهان گشود . دوره دبستان را در دبستان پاسدار و دوران راهنمایی را در مدرسه آیت الله طالقانی شهر زابل به پایان رساند . آزاده بزرگوار رضا مرادقلی در تاریخ 1365/2/18 به خدمت مقدس سربازی در مناطق جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام شد.

  ایشان در عملیاتهای مختلفی شرکت می نماید تا اینکه در یکی از عملیاتها در حالی که مجروح گردیده بود توسط نیروهای بعثی اسیر می شود  و با تحمل سختیها و آزار و اذیت های دوران اسارت نهایتا در تاریخ 1369/6/3 به کشور عزیزمان ایران برگشت و در اداره محیط زیست شهرستان زابل مشغول کار شد پس از 16 سال خدمت در تاریخ 1385/6/11 به علت عارضه ریوی و مجروحیت و مشکلات جسمی بوجود آمده در دوران اسارت رحلت نموده و به دیار باقی شتافت  . جانباز 25 درصد رضا مرادقلی بدلیل عدم درج عارضه مذکور در پرونده درمانی اش شهید محسوب نشده است هرچند که پرونده ایشان توسط خانواده اش در دست پیگیری است  . روحش شاد و یادش گرامی باد




موضوع مطلب :


یکشنبه 92 آبان 26 :: 2:57 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

  

http://www.vivaupload.ir/images/q86292i0xk47k3ws25a.jpg

   جانباز اکبر ابراهیمی (مرادقلی ) سال 1340 در روستای آس قاضی شهرستان زابل به دنیا آمد.در زمان طفولیت از نعمت پدر محروم و همراه مادرش زندگی می کرد وبه همین دلیل مادرش به فامیل خودش برایش شناسنامه گرفت و به فامیل ایراهیمی شهرت یافت .

   دوره ابتدایی را در دبستان علم شهرستان زابل گذراند و دوره راهنمایی را در یکی از مدارس تهران و دیپلم را کرمان أخذ نمود . ایشان پس از أخذ دیپلم به استخدام هوانیروز ارتش درآمد و در لشکر 92 زرهی  اهواز شروع بکار نمود همچنین در تهران ، اصفهان ، مشهد ، زاهدان و کرمان نیز خدمت نموده است ایشان 124 ماه در جبهه ها حضور فعال داشته و در اکثر عملیاتها شرکت می نماید در منطقه هورالعظیم که از سال 63 تا 67 به طور مداوم در جبهه حضور داشتند مفتخر به 18درصد جانبازی می شوند . این سرباز فداکار سپاه اسلام در نهایت سال1378/7/1 از هوانیروز کرمان بازنشست و در همانجا ساکن می شود.




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 1:37 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/9l8xdqmionyjd13eqa7m.jpg

     بسیجی احمد علی مرادقلی فرزند کدخدا دوست علی در سال 1348 در خانواده ای مذهبی در روستای علی جعفر میانکنگی زابل به دنیا آمد . دوره ابتدایی را در روستای سرگزی و راهنمایی را در روستای سیادک و دبیرستان را در دبیرستان امام خمینی دوست محمد گذراند وتحصیلات دانشگاهی را در مرکز تربیت معلم رسالت زاهدان به پایان رساند .حاج احمد علی در حین تحصیل در دو مرحله داوطلبانه به جبهه های نبرد حق علیه باطل اعزام می شود . 

    در تاریخ 1365/9/9 بعنوان سپاهیان محمد (ص) به جبهه اعزام و تا تاریخ 1365/12/9 در منطقه فاو حضور داشت .

    همچنین درتاریخ 1366/9/14 تحت عنوان دانشجوی بسیجی به جبهه اعزام و تا تاریخ 1366/12/14 خط نگه دار منطقه فاو و سه راهی شد .ایشان در سال 1368 موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم ابتدایی  و به عنوان معلم در منطقه بزمان ایرانشهر شروع بکار نمود و در حال حاضر در زابل مشغول خدمت می باشند

 




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 1:29 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/dtf94cjmm3co56pd0yf1.jpg

   رزمنده و مبارز انقلابی محمود مرادقلی فرزند مرحوم کربلایی محمد حسین در روستای کلوخی شهرستان زابل دیده به جهان گشود . دوره ابتدایی را در روستای یادگار و راهنمایی را در مدرسه ناصر خسرو زابل به پایان رساند . تحصیل در دبیرستان مصادف شد با شروع راهپیمایی بر علیه رزیم ستم شاهی اولین راهپیمایی از دبیرستان پهلوی سابق در زابل شروع و به طرف دبیرستان فردوسی ادامه و از آنجا به طرف مسجد حکیم .

   ایشان می گوید در مسیر راهپیمایی با شهید محمدتقی حسینی طباطبایی و سید صادق و فردی به نام قریسی مواجه و مردم به کمک دانش آموزان هرسه نفر را بر دستها بلند کرده وبه طرف هنگ زاندارمری و میدان امام حسین (ع) رفته و در آنجا نماز ظهر به امامت سید خواندیم و شعار مرگ برشاه ، مرگ بر آمریکا ، درود برخمینی و برای حفظ قرآن مردم به ما ملحق شوید را در شهر زابل طنین انداز نمودیم . علی رغم مخالفتهای اولیه مدیر دبیرستان در راهپیمائیها برعیه رزیم شاه شرکت می نماید و دست نوشتهای طلاب را از مسجد حکیم دریافت و در سطح شهر روشنگری و با استفاده از دوچرخه  از تاریکی شب استفاده و در سطح شهر شعار نویسی می نمود .

  مبارز انقلابی حاج محمود مرادقلی در تاریخ 1359/9/12 به عنوان پاسدار به عضویت سپاه درآمد و در انجام امور عملیاتی در سطح منطقه سیستان و بلوچستان شروع بکار نمود . ایشان دو مرحله به جبهه اعزام می شود سال 1362 در عملیات والفجر 3 و سال 1363 در عملیات والفجر 4 شرکت می نماید  در کل 48 ماه سابقه جبهه و مناطق عملیاتی در پرونده دارند . از آذر ماه سال 1363 بمدت 5 سال در فرمانداری زابل و سپس در شرکت مخابرات شهرستان به خدمت ادامه  تا اینکه در تاریخ 1390/5/1 بازنشست می شود.

 

 

 

 

 

 

 

 




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 1:19 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/vv1yt1gv7jl9j43k1g2.jpg

   رزمنده غلامعلی مرادقلی فرزند محمد در سال 1338 در روستای کربلایی ابراهیم مرادقلی بخش میانکنگی زابل در خانواده ای مذهبی به دنیا آمد دوران ابتدایی را در روستای سیادک و راهنمایی و دبیرستان را در شهر زابل گذراند .

   در سال 1360 به عضویت ارتش جمهوری اسلامی ایران درآمد . در تاریخ 1362/9/14 به منطقه عملیاتی مریوان از طریق لشکر 30 گرگان اعزام و در این مدت در اهواز ، فاو و کوشک هم خدمت می نماید . غلامعلی مرادقلی مدت هشت سال و هفت ماه در مناطق جنگی و عملیاتی خدمت نموده است . در نهایت در تاریخ 1389/7/15 بازنشست و در حال حاضر به شغل کشاورزی مشغول هستند .

 




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 12:55 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی


http://www.vivaupload.ir/images/3rkrn4hdmic05294lcrk.jpg

    شهید محمود خواجه داد مهماندوست( مرادقلی) در سال 1342 در روستای نهور شهرستان زابل در خانواده ای مذهبی و دوستدار اهل بیت دیده به جهن گشود .دوران ابتدایی و راهنمایی را در اسکل و دوره دبیرستان را در بنجار به پایان رساند . در سال 1361 به خدمت سربازی فراخوانده شد و پس از پایان آموزش به منطقه کوشک اهواز لشکر 92 اعزام گردید و در قسمت تدارکات هنگامی که برای رزمندگان خواروبار می برد پس از یک سال خدمت در تاریخ 1362/3/8 به شهادت رسیدند.

   وی در دوران تحصیل همکلاسی هایش رابه خواندن نماز و قرآن دعوت می کرد ، او موذن مسجد روستا بود و در کشاورزی به پدر پیرش کمک می کرد ، همیشه با وضو بود به امام خمینی (ره) علاقه زیادی داشت و آرزو داشت ملاقاتش کند .

  مادر شهید می گوید : او تنها امیدم بود و افتخار می کنم که در راه خدا قربانی شد تا در نزد خداوند شرمنده نشوم و از ما راضی شود .

در وصیت نامه شهید آمده است : امام خمینی را تنها نگذارید به جبهه جنگ بروید و از میهن و ناموس خود دفاع کنید ، برادران همرزم و مردمان غیور سیستان سنگرم را خالی نگذارید تا آمریکا بفهمد که مردم ایران دست تجاوزگر را قطع می کنند.

همرزم شهید می گوید : امام خمینی (ره) را خیلی دوست داشت ، اوقات فراغت در سنگر کتاب مطالعه می کرد و سجده اش طولانی بود .

زمان را سمند خطر زین کنید        شهادت از این باغ گلچین کنید 

در این قافله ترس پیکار نیست     زمانیست آنکس که بردار نیست

 




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 12:46 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/1s0q4nvf87ff4kxn08ss.jpg

http://www.vivaupload.ir/images/7tcmw8nq92bew0v456tk.jpg

http://www.vivaupload.ir/images/l53yds0rstjibdz07vuq.jpg

http://www.vivaupload.ir/images/rb6aecbw3jjwyjiw9g.jpg

http://www.vivaupload.ir/images/v6x21ye3fx2mlcntw3q3.jpg

http://www.vivaupload.ir/images/xzlznw50q1gtbckhdpx4.jpg

          خانواده های محترم شهیدان والامقام معلم شهید مهندس تیمور مرادقلی و سرلشکر خلبان شهید امیر مرادقلی و    جمعی از معتمدین طایفه مرادقلی با حضرت آیت الله سلیمانی نماینده محترم ولی فقیه دیدار کردند

   این دیدار در راستای برگزاری یادواره نخستین شهید انقلاب در استان معلم شهید تیمور مرادقلی در تاریخ 1392/8/18 انجام شد . آیت الله سلیمانی نماینده محترم ولی فقیه در استان در این دیدار با گرامیداشت یاد و خاطره شهداء به ویژه مهندس شهید تیمور مرادقلی و سرلشکر خلبان امیر مرادقلی با تأکید بر این مطلب که تاریخچه شهید و شهادت جهت تصحیح انقلاب در منطقه موثر است گفت: شهدائ برای حفظ ارزشها و دستآوردهای انقلاب اسلامی جان خود را فدا کرده اند لذا باید در جهت حفظ نام و یاد شهدائ فعالیت نمود که از جمله این اقدامات برگزاری یادواره ها ونامگذاری هاست .وی افزود فرزندان شهداء با توفیقات ، صبر و شکیبایی و بردباری مادران و تلاش خودشان به جایگاههای بلند دست می یابند که امروز باعث افتخار برای شهید و خانواده و ملت ایران می باشند.

   همچنین سرهنگ مرادقلی گفت شهید تیمور مرادقلی به عنوان شهید شاخص در استان مطرح است که در تاریخ 1357/11/17 توسط عوامل رژیم شاهنشاهی به شهادت می رسد . وی افزود یادواره این شهید در سال جاری همزمان با سالروز شهادتش در زاهدان برگزار می گردد.

 




موضوع مطلب :


شنبه 92 آبان 25 :: 10:19 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

http://www.vivaupload.ir/images/tzdigo9dilrt1m19ne2y.jpg

 

 جانباز حاج عباس مرامجو (مرادقلی) در سال 1345 در شهر زابل به دنیا آمد تحصیلات ابتدایی ،راهنمایی و دبیرستان را در شهر زابل و تحصیلات عالی را در رشته حقوق دانشگاه آزاد زاهدان  گذراند .در تاریخ 1364/9/19 از طریق ارتش به خدمت در لشکر 14 ارومیه اعزام و در محورهای پیرانشهر ، سردشت ، حاج عمران و تپه شهدا ء مشغول به خدمت و براثر انفجار مین در تاریخ 1366/2/31 مفتخر به 35 درصد جانبازی می شود.

   پس از 24 ماه خدمت در مناطق جنگی در سال 1367 به استخدام بانک سپه درآمد و در طول خدمت مسئولیتهای مختلفی را عهده دار بوده من جمله : فرمانده بسیج مدیریت شعب استان ، نماینده امور ایثارگران و خانواده شهداء منطقه ، نائب رئیس شورای امر بمعروف و نهی از منکر بانک سپه و معاون اعتباری مدیر کل منطقه

   جانباز حاج عباس بارها به عنوان کارمند و فرمانده نمونه بسیج مورد تشویق قرار می گیرند .




موضوع مطلب :


پنج شنبه 92 آبان 23 :: 8:14 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی
< 1 2 3 4 5 >> >