سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقش طایفه مرادقلی و تیره های وابسته در انقلاب و دفاع مقدس




طایفه مرادقلی ، بارکزایی و جنگی در طول 8سال جنگ تحمیلی بیش از 50 شهید ، شهیدانی چون سرلشکر خلبان امیر مرادقلی اولین خلبانشهید استان ،سرلشکر خلبان میر مرادزهی ، علی کوچکزایی، اسکندر جنگی ، محمود عربشاهی ، غلامعلی بارکزایی و ... و بیش از صد جانباز و ده ها آزاده را تقدیم اسلام و انقلاب کرده است .

 

اسامی جمعی از شهدا

ردیف

نام و نام خانوادگی

ردیف

نام و نام خانوادگی

   1

محمود مرادقلی

10

عیسی بارکزایی

2

محمد مرادقلی

11

محمود عربشاهی

3

محمد مرادقلی

12

علی کوچکزایی

4

عیسی مرادقلی

13

قاسم کوچکزایی

5

علم مرادقلی

14

اسکندر جنگی زهی

6

رحیم مرادقلی

15

محمد علی جنگی زهی

7

حسین مرادقلی

16

محمد صدیق جنگی زهی

8

تیمور مرادقلی

17

سلیمان جنگی زهی

9

امیر مرادقلی

18

غلامعلی بارکزایی

 

اسامی جمعی از آزادگان

ردیف

نام و نام خانوادگی

ردیف

نام و نام خانوادگی

1

رضا مرادقلی

4

حسین بارکزایی

2

جانعلی مرادقلی

5

تاج محمد کوچکزایی

3

محمد انور امامی فر

6





موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:34 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

اسامی جمعی از جانبازان

ردیف

نام و نام خانوادگی

ردیف

نام و نام خانوادگی

 1

علی مرادقلی گلی

17

احمد علی عربشاهی مقدم

2

نظر مرادقلی

18

عباس مرادقلی

3

مهرداد مرادقلی

19

برات کوچکزایی

4

مرادعلی مرادقلی

20

حسین کوچکزایی

5

محمود مرادقلی

21

حسینعلی کوچکزایی

6

محمد رضا مرادقلی

22

محمد کوچکزایی

7

محمد مرادقلی

23

محمد کوچکزایی

8

قدیر مرادقلی

24

امام بخش جنگی زهی

9

غلامرضا مرادقلی

25

محمد اکرم جنگی زهی

10

رضا مرادقلی

26

محمد عاشور جنگی زهی

11

حسن مرادقلی

27

منصور جنگی زهی

12

جانعلی کوچکزایی

28

شهباز جنگی زهی

13

ابراهیم مرادقلی

29

ورقه مرادقلی گلی

14

رضا بارکزایی

30

حسین لایق مرادقلی

15

حمید رضا عربشاهی

31

گل محمد جنگی زهی

16

غلامرضا عربشاهی

32

غلامرضا عربشاهی




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:32 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

علت قیام 19 بهمن 1330 این بود که بیش از یک سده خاندان علم و عوامل آن برسیستان حکومت می کردند و با اقدامات ضد بشری و اعمال سیاستهای استعماری خود آنجا را به نیستی کشاندند به طوری که امیر حسین خزیمه علم فرزند حسام الدوله و داماد شوکت الملک که وکیل دوره شانزدهم مجلس شورای ملی بود در سال 1330 شمسی خود را برای دوره هفدهم مجلس نیز کاندید کرد .

اما مردم سیستان آیت الله شریفی را که در نزد مردم از احترام خاصی برخوردار بود برای نمایندگی کاندید کردند فرماندار ، بازرس قضایی و شورای شهر اعتراض مردم رادر خصوص تشکیل شورای شهرستان و مشورت در مسایل انتخابات وارد نمی دانند ونه تنها رعایت بی طرفی ننموده بلکه تصمیم می گیرند انتخابات را به سود امیر حسین خان خزیمه به پایان برسانند مردم که از مسئولان حکومتی ناامید می شوند تلگراف 15000کلمه ای به مرکز ارسال می نمایند وزارت کشور به درخواست مردم ترتیب اثر نمی دهد . سرانجام مردم سیستان صبر و شکیبایی خود را از دست می دهند و قیام می کنند .صبح روز 19 بهمن 1330 بیش از 10000 نفر در خیابان ها اجتماع می کنند در این هنگام درگیریهای سختی به وجود می آید . سروان ادبایی از فرماندار اجازه تیراندازی به مردم را گرفته و ابتدا به سینه کدخدای کرباسک تیر می اندازد و او را می کشد سپس به مردم تیراندازی و در این درگیریهای خونین دوازده نفر کشته و بیش از سی نفر زخمی می شوند  اما نکته قابل توجه اقدام شجاعانه سرباز قهرمان و مظلوم گلزار مرادقلی فرزند غلامعلی ذوالفقار   است که باعث شهادت وی درون پادگان و قبل از اعزام نیروها به داخل شهر می شود .

شهید قهرمان گلزار مرادقلی در سن بیست سالگی به خدمت سربازی ارتش در می آید با اوجگیری اعتراضات مردم در 19 بهمن سال 1330 فرمانده پادگان ارتش در زابل بنام سرهنگ مکری به نیروهایش آماده باش داده و طی سخنرانی به آنها اعلام می کند شما به مآموریت داخل شهر می روید ،به هیچ کس رحم نکرده به طرف آشوبگران تیراندازی نمائید .اینجاست که شهید از خود غیرت ، مردانگی و شجاعت نشان می دهد از داخل گروهان بلند شده و به نشانه اعتراض با صدای بلند و رسا می گوید سرهنگ مکری من به تو اجازه نمی دهم مردم ما را قتل عام کنی اسلحه اش را مسلح نموده و به طرف فرمانده پادگان تیر اندازی می کند که به وی اصابت ننموده در نتیجه اطرافیان سرهنگ مکری به طرف گلزار تیراندازی و منجر به شهادت این سرباز دلاور و رشید می شوند یادش گرامی و راهش پر رهرو باد.

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:29 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

 

سرلشکر خلبان شهید امیر مرادقلی  

مردی که به کاخ سفید پشت کرد/تو متجاوزی به خانه‌ات برگرد آمریکایی

به نقل از همرزمانش که می گویند: 
روزی امیر سرلشکر خلبان «امیر مرادقلی» هنگامی که بر فراز خلیج فارس پرواز می‌کند، چند هواپیمای آمریکایی هواپیمای امیر را احاطه می‌کنند، در تماسی با امیر می‌گویند: به خانه‌ات برگرد. 
امیر با صلابت و قاطعیت به آمریکایی‌ها می‌گوید: من در فضای خانه‌ام هستم، تو متجاوزی، برو به خانه‌ات که اینجا جای تو نیست.
چند بار تکرار می‌کند:
تو متجاوزی برگرد به خانه‌ات آمریکایی ... برگرد ... ......

نیم قرن پیش، خانواده‌ای مؤمن و متدین، از قبیله مرادقلی که در مبارزه با خوانین دوران ظلم و ستم‌شاهی از سیستان و بلوچستان، به‌علت خشکسالی و آزار و اذیت و زورگویی خوانین شاه معدوم به شمال ایران کوچید و در روستایی بنام حاجی کلاته شهرستان علی آبادکتول استان گلستان مسکن گزید. روزگار را با لقمه نانی حلال و طیب و طاهر و با کار در زمین‌های کشاورزی سپری می‌کرد.

به سال 1335در نخستین روز ماه شهریور پسری زاده شد. نامش را «امیر» نهادند. امیر مرادقلی فرزند میران؛ اما هیچ کس آن روز نمی‌دانست که امیر قبیله میران روزگاری از امیران قبیله خواهد شد.

«سرگرد خلبان شهید امیر مراد قلی» پس از طی دوران طفولیت، در زادگاه خود به مدرسه رفت و با اخذ دیپلم متوسطه در سن 19سالگی در آزمون ورودی دانشکده افسری پذیرفته شد و به تحصیل علوم و فنون نظامی پرداخت. به حسب خلاقیت‌هایش، به جهت یک دوره تکمیلی، خلبانی عازم امریکا شد. او که از یک خانواده مؤمن و متدین بود، نمازش را آنجا نیز ترک نکرد، در هنگام نماز بعضی که مسیحی بودند با حیرت به او می نگریستند، وقتی از امیر پرسیده شد، این چه نوع نیایشی است؟گفت: من با ایستادن و تعظیم، رکوع و سجده در مقابل، خدای یکتا، خود را نیست می‌بینم و هر چه هست اوست، که خدای زمین و آسمان هاست. نوع نگاهش به جهان هستی و به پروردگار و بصیرتی محمدی که از دین اسلام داشت، مورد انتقاد رژیم ستم‌شاهی قرار گرفت، پس از بازگشت از امریکا، بعد از فراغت از تحصیل و طی دوره مقدماتی، خدمت رسمی خود را در یگان‌های نیروی زمینی آغاز کرد.
در سال 1356 کم‌کم وارد عرصه مبارزه با شاه معدوم شد، به همین علت تحت کنترل ساواک قرار گرفت، یک‌بار به‌طور ناگهانی به خانه‌اش می ریزند؛ اما امیر با درایتی که داشت، اعلامیه‌های حضرت امام را در جای امنی نگهداری می‌کرد، ساواکی‌ها دیگر دست از سرش بر نمی‌داشتند مرتب او را مورد آزار و اذیت قرار می‌دادند.
پس از پیروزی انقلاب اسلامی امیر به تمام آرزوهایش رسید و خود را وقف خدمتگزاری به اسلام و جامعه و خاک وطنش کرد. امیر عاشق آسمان بود و آرزو داشت که آخرین پروازش از عمق آسمان لایتناهی به عز قدس الهی باشد. با آغاز جنگ تحمیلی، در«لشکر 55 هوابرد شیراز» عضو گروه تجسس(P3F) شد. در کلیه ماموریت‌های محوله حضوری فعال داشت و به درجه سرلشکری نائل شد.

 امیر اهل بصیرت بود و ولایت، شرافتش، هویتش بود، هویت او مسلمان متعهد اسلامی بود، در ماموریت‌های زیادی علیه دشمن بعثی، شجاعانه جنگید و سرانجام در روز بیست‌و‌یکم بهمن ماه 1363 بر اثر سانحه هوایی, ماموریت  در «شیراز » به شهادت رسید. آری عاقبت، امیر سرلشکر، در آخرین پروازش از عمق آسمان لایتناهی به عز قدس الهی پر کشید و رسید. و در مزار امام زاده الازمن شهرستان علی آباد کتول در استان گلستان به خاک سپرده شد ...

 در سال 1358 ازدواج کرد که حاصل این ازدواج دو فرزند دختراست که فرزند بزرگ شهید فارغ التحصیل رشته پزشکی و فرزند دوم شهید فارغ التحصیل در رشته مهندسی عمران. در ضمن همسرشهید بعد از شهادت وی وارد آموزش و پرورش شده و با 23 سال خدمت در سال 1388 بازنشست شده اند .شهید در عملیات های فراوان شرکت جست و سرانجام در تاریخ 21/11/1363 در هنگام مراجعت از ماموریت هواپیمایش دچار نقص فنی شد و سقوط کردو به شهادت رسید.

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:26 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

 

 http://www.vivaupload.ir/images/1t089cqhcvjlju3mbpjv.jpg

 


 بسم الله الرحمن الرحیم                    

 امروز زنده نگه داشتن یاد شهداء کمتر از شهادت نیست.امام خامنه ای (مد ظله العالی(

 سلام و صلوات بی حد وحصر الهی بر سرور و سالارعزت مندان جهان حسین بن علی علیه السلام که با نثار خون پاک خویش درس عزت و آزادگی و زیر بار ظلم نرفتن را برای عاشقان و پیروان راستین خویش آموختند. 

ملت شهید پرور و هم استانیهای عزیز اینک که ما و شما تصمیم گرفته به لطف و عنایت خداوند متعال به یکی از مسؤولیت های بزرگ خود که گرامی داشت یاد و خاطره ی شهدا و تجلیل از رشادت ها و دلیر مردی ها و جان فشانی های آنان است، جامه ی عمل بپوشیم و یادواره اولین شهید انقلاب در استان معلم شهید مهندس تیمور مراد قلی را در دهه فجر امسال و در سالروز شهادت آن شهید گرانقدر  برگزار نماییم، خدا را سپاس گزاریم. 

 شهدای عزیز ما در عصر و زمان خود، وقتی اسلام، کشور و مسلمین را در معرض خطر دیدند، به نیکی و شایستگی به  وظیفه ی خویش عمل کردند و برای نجات آن ها جان خود را سپر بلا قرار داده و از دادن جان شیرین خویش دریغ ننموده و با آغوش باز به پیشواز شهادت رفته و در خون خود غلطیدند و جان خود را با نعمت های بهشتی و رزق و روزی دایمی و بی پایان ربوبی معامله کردند و به سعادت و رستگاری ابدی نایل گشتند و برای ما و کشور و اسلام افتخار و عزت و سربلندی آفریدند که بهشت و رضوان الهی گوارای وجود آنان باد. 

در چنین شرایطی که مورد هجمه و شبیخون فرهنگی، سیاسی و اقتصادی دشمنان اسلام هستیم می طلبد که همه ی دل سوزان و آحاد مردم عزیز ما به این مشکلات و پیامد های تلخ آن توجه نموده و با حفظ وحدت و انسجام خویش خصوصا در این استان، دامن همت به کمر زده و تحت زعامت و رهبری ولی امر مسلمین حضرت آیت ا... العظمی امام خامنه ای  و عبرت گیری از تاریخ و الگو گیری از شهدای عزیز تمام توان و نیروی خود را برای رفع این مشکلات به کار گیریم؛ زیرا اگر یک ملتی بخواهد با عزم آهنین سرنوشت خویش را رقم زند هیچ مانعی نمی تواند سد راه آنان گردد و حتماً به خواسته خویش خواهد رسید و این اراده و عزم راسخ ماست که می تواند ما را بر همه ی چالش های پیش رو فائق سازد.  

 برادران عزیز و خواهران گرامی! دشمنان قسم خورده ی اسلام هدف شوم خود را با ترفند های گوناگون و با ترویج فساد و بی بند و باری، فحشا و بی غیرتی و گرایش به اعتیاد و مواد مخدر، در میان نسل جوان ما به اجرا می گذارند و در تلاشند تا با ایجاد اختلاف و تفرقه میان اقشار مختلف جامعه، آنان را،  نسبت به هم بد بین نمایند. آنان این کار را از طریق ماهواره، اینترنت، رسانه های جمعی و بنگاه های خبر پراکنی انجام می دهند که با کمال تأسف باید گفت  تا حدودی در نیل به اهداف شوم خود در میان جامعه ما موفق هم بوده اند و تعداد جوانان ما را از ما گرفته و به دام اعتیاد و انحراف گرفتار کرده اند و نا به سامانی های که هم اکنون در جامعه شاهد آن هستیم نتیجه این تهاجم بی امان فرهنگی است. در این مقطع زمانی وظیفه ی آحاد جامعه اعم از نخبگان، علما، مسؤولان، متنفذین، دانشجویان، دانش آموزان، جوانان و همه ی مردم شریف است که مواظب نقشه های پیچیده ی دشمن باشند. از این رو بسیاری از بزرگان و رهبران ما همواره درمورد خطر تهاجم فرهنگی هشدار داده و خطر آن را از هر خطر دیگری بیشتر دانسته اند. رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله العظمی امام خامنه ای می فرمایند: « برای یک ملت، فاجعه ی فرهنگی از فاجعه ی اقتصادی بسیار سنگین تر و خسارت بارتر است، یورش فرهنگی از یورش نظامی بسیار بی رحمانه تر و صعب العلاج تر است». 

اگر خطر این قدر جدی است پس بیاییم از شهدای عزیز مان درس بگیریم و در دفاع از اسلام به آنان اقتدا کنیم اگر یک روزی آنان احساس تکلیف کردند و سلاح بر دوش گرفتند و رفتند به جبهه و از اسلام و میهن و ناموس ما دفاع کردند و نگذاشتند دشمنان و کفار بر سر نوشت ما مسلط شوند، اینک نوبت ماست. نوبت نسل امروزی است، نوبت جوانان است که قلم بر دست گرفته و خود را مجهز به سلاح علم و ایمان نمایند و با صبر وشکیبایی و تلاش خستگی نا پذیر، دو قدم بسیار مهم را بردارند قدم اول این که:  فرهنگ غنی اسلام و فرهنگ ملی خود را بشناسند و بینش دینی و سیاسی خود را تقویت نمایند و راه های رسیدن به عزت و سر بلندی را فرا بگیرند و به ترویج ارزش های دینی و معنوی در میان خود و جامعه بپردازند. ودر قدم دوم، دشمنان و فرهنگ آنان  و اهداف و نقشه های شوم آنان را بشناسند، در این صورت است که ارزش برگزاری این مراسم ها و یادواره ها با ارزش شهید شدن در راه خدا برابری می کند همانگونه که مقام معظم رهبری می فرمایند: «امروز زنده نگه داشتن یاد شهدا کمتر از شهادت نیست». 

ستاد برگزاری یادواره اولین شهید انقلاب در استان معلم شهید تیمور مراد قلی 

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:25 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی

طایفه مرادقلی ایران در سیستان و بلوچستان، مازندران ،خراسان، تهران، هرمزگان و دیگر نقاط ایران پراکنده اند و در طول نوار مرزی استان سیستان و بلوچستان از نفوذ خوبی  به واسطه ایل بارکزایی برخوردار می باشند .بارکزاییان در جنوب شرق فلات ایران در افغانستان ، ایران و پاکستان به سر می برند.

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 مهر 9 :: 9:16 صبح :: نویسنده : محمد مرادقلی
< 1 2 3 >