سفارش تبلیغ
صبا ویژن
نقش طایفه مرادقلی و تیره های وابسته در انقلاب و دفاع مقدس




 


معلم شهید مهندس تیمور مرادقلی
(اولین شهید انقلاب در استان سیستان و بلوچستان)
نظری به زندگینامه شهید:
در هشتمین روز شهریور سال 1329 صدای نوزادی از خانواده‌ای مذهبی، متدین و مستضعف در شهر زاهدان به گوش رسید. پدر نام تیمور را بر فرزندش نهاد و به او رسم مردانگی و جوانمردی و گذشت آموخت. شهید تیمور مراد قلی هنگامیکه تحصیلات ابتدایی را به اتمام رساند پدر بزرگوارشان را از دست داد و در همان اوایل نوجوانی سرپرست مادر از کار افتاده و برادر و خواهرش شد.
شهید تحصیلات ابتدایی را در دبستان امیر معزی گذراند و در سال 1348 وارد دانشسرا گردید پس از 2 سال بعنوان معلم مدرسه راهنمایی داریوش سابق زاهدان شروع بکار نمود. ایشان همیشه در مجالس دینی شرکت و هیچ وقت عبادت را ترک نمی‌کرد.
همزمان با اوج گیری مبارزات انقلابی به رهبری حضرت امام (ره) علاوه برشغل معلمی بعنوان دانشجوی رشته مهندسی برق در حال تحصیل و نقش تاثیر‌گذاری را در روشنگری مردم زاهدان داشت. از جمله فعالیتهای ایشان پخش بیانیه‌ها، اطلاعیه‌ها و تصاویر حضرت امام (ره) و برگزاری جلسات ضد رژیم بود.
شهید عالی مقام،تیمور مرادقلی از برگزارکنندگان و اداره کنندگان راهپیمایی 17 بهمن سال 1357 در شهر زاهدان بود که در حین راهپیمایی در این روز توسط یکی از ضد انقلابیون طرفدار شاه به درجه رفیع شهادت نائل شد و در گلزار شهدای زاهدان به خاک سپرده شد.
این شهید بزرگوار اولین شهید انقلاب در استان سیستان وبلوچستان است که در سال 1392 نیز به عنوان شهید شاخص قشر بسیج مهندسین استان معرفی شده است.

+ نوشته شده در  دوشنبه 14 بهمن1392ساعت 11:50  توسط رضا احمدی  |  نظر بدهید 

 




موضوع مطلب :


سه شنبه 92 بهمن 15 :: 11:15 عصر :: نویسنده : محمد مرادقلی